Жнівеньская народная абраднасць на Кармяншчыне

IMG_3909Жнівеньскія песні і абрады добра захаваліся ў беларусаў. Імі багатая і адметная і Кармяншчына.
Сваеасаблівымі дэталямі адро-зніваюцца нашы зажынкі. У вёсках Кармянскага раёна было распаўсюджана ўяўленне, што зажынаць павінна здаровая жанчына, інакш казалі, што «калі пойдзе зажынаць хворая жанчына, з бальной рукой, то ўсе людзі будуць хварэць: то парэжуць пальцы, то нарываць будуць…» (в. Высокая). Нажаўшы першы сноп, на зямлю клалі хлеб-соль і прамаўлялі, звяртаючыся да Споркі (Маці Божай): «Спорка-спешка, кругом постаці аббяжы, нам жаць памажы, хадзі к нам абедаць хлеб, соль, вадзічку» (в. Высокая). Першы нажаты сноп абавязкова забіралі з поля з сабой, ставілі на покуці, затым яго «аббівалі і свяцілі ў царкве» (в. Ворнаўка).
У жніўных песнях гучалі матывы цяжкай долі жанчыны, якая сумуе па сваіх бацьках, нешчаслівага сямейнага жыцця, сіроцкія матывы.
На дажынкі выконваліся пэўныя абрадавыя дзеянні. Напрыклад, у Бычы (Акцяброва), калі дажыналі жыта, збіралі некалькі каласкоў, звязвалі іх у вузел, пад іх клалі хлеб і соль. Абавязкова выконваўся рытуал «праполкі барады». Апошні зжаты сноп неслі да хаты гаспадара і вешалі яму на шыю вянок з каласоў (в. Быч). Цікавае міфалагічнае павер’е было запісана ад Г. Бабковай з в. Вашчанкі: «Хто бараду сарве, таму Бог шчасце прынясе. Таму па начах, каб ніхто не бачыў, маладыя хадзілі і зрывалі бараду».
Асобае месца займае народнае свята Ілля. Лічылася, што Ілля грукаціць па небе на калясніцы і кідае стрэлы-маланкі ў нячыстых. Куды пацэліць, тое і запаліць маланка. Паводле народнага ўяўлення, нячыстыя сілы маглі ператварацца таксама ў розных звяроў, хавацца ў людскіх хатах. Ілля таксама выклікае дажджы і град (прыказка: «Прыйшоў Ілля – укінуў у воду кусок ільда»).
Свята Іллі (2 жніўня) успрымалася як канец лета і пачатак восені (прыказкі: «Ілля жніво пачынае, а лета канчае», «На Іллю да абеда лета, а пасля абеда восень», «Прыйшоў Ілля – нарабіў гнілля», (пасля чаго купацца ў рэчцы ці возеры ўжо нельга. (Вёскі Сырск, Ліцвінавічы, Струмень, Барсукі), «Прыйшоў Пятрок – сарваў лісток, прыйшоў Ілля – сарваў два».
Жнівеньскія дажджы і бясконцыя маланкі ў народзе называліся «арабінавымі» («рабінавымі») і пачыналіся часцей за ўсё са свята Іллі. У народзе было распаўсюджана павер’е: «У арабінавую ноч у бітве сыходзіліся сілы дабра і зла». Сам Ілля асацыіруецца з язычніцкім богам навальніцы і маланкі Перуном.
Пра скарачэнне дня познім летам казалі: «Ілля-прарок дзве гадзіны звалок», «З Іллі працаўніку дзве ўгоды: ноч доўгая ды вада халодная». Маланкі на свята Іллі лічыліся лекавымі, а дажджавую воду ў гэты дзень сяляне збіралі, каб мыцца ёю. А трэсачкі з гарэлага дрэва, «згарэлага ад удару маланкі на Іллю» (вёскі Струмень, Сырск, Багданавічы), дапамагалі ад зубнога болю.

Падрыхтаваў Валерый Варганаў,
настаўнік гісторыі Ворнаўскай школы

Зара над Сожам

Редакция газеты "Зара над Сожам"